Aerobic Casopisek.czVyletiky.czFitcentra.czAerobic.cz

čtenář nepřihlášen   přihlásit se   registrovat se   informace

RSS článků   RSS akcí

Vlastní vyhledávání

Články - archiv

Více než třetina Čechů nepije mléko

Podle průzkumu společnosti Tetra Pak, významného světového výrobce nápojových kartonových obalů, který realizoval začátkem roku spolu s agenturou STEM/MARK, celých 36 % Čechů nepije pravidelně mléko, z toho 28 % nepije mléko vůbec. K mléku se vztahuje celá řada mylných názorů: třetina populace si myslí (27 %), že odborníci považují mléko za nezdravé a těžce stravitelné. Tři čtvrtiny Čechů (74 %) si myslí, že trvanlivé mléko obsahuje konzervanty. Velmi rozšířený je také názor, že mléko v obchodě je ředěné vodou. Rozšíření mylných názorů je podle odborníků na výživu alarmující.

„Výsledky průzkumu nás překvapily. Téměř čtyřicet procent dotázaných nepije mléko pravidelně, z toho 28 % nepije mléko vůbec. Zamysleli jsme se nad tím, proč je postoj k mléku negativní, ačkoli mléko je všeobecně odborníky doporučováno jako nutričně hodnotná a zdraví prospěšná potravina,“ říká Tamara Starnovská, nutriční terapeutka a členka Fóra zdravé výživy.

Společnost Tetra Pak se ve svém průzkumu zaměřila na názory panující o mléce ve společnosti vzhledem k poměrně nízké spotřebě mléka na osobu u nás. Jak ukázaly výsledky, téměř třetina Čechů si myslí, že mléko není odborníky doporučováno, ačkoli ti se shodují na tom, že věda prokázala prospěšnost mléka pro jeho obsah vitamínů, minerálních látek a dalších významných nutrientů. Konzumaci mléka Tamara Starnovská nedoporučuje pouze osobám s alergií  na mléčnou bílkovinu či intolerancí mléčného cukru, pro ostatní lidi je mléko naopak významným zdrojem hodnotných látek po celou dobu jejich života.

Jak ukázal průzkum dále, celých 86 % populace zastává názor, že čerstvé mléko je zdravější než trvanlivé. Ve společnosti panuje názor, že trvanlivé mléko obsahuje konzervanty. Ten zastává celých 74 % Čechů. Trvanlivé mléko v kartonových obalech společnosti Tetra Pak je však čistě přírodní a neobsahuje žádné chemické přísady. Je to především díky složení obalu se speciálními bariérovými vlastnostmi, který nepropouští kyslík a světlo, a díky tepelnému ošetření potravin metodou UHT, které spočívá ve velmi krátkém zahřátí na vysokou teplotu a následném rychlém ochlazení. Nápoje ošetřené touto tepelnou metodou si uchovávají dlouhodobě stabilní kvalitu. Navíc mohou být skladovány při pokojové teplotě a odpadá náročné chlazení, jak při distribuci a manipulaci, tak i skladování. Zárukou kvality je pečeť „Chráníme dobré“ na kartonových obalech od firmy Tetra Pak.

Výčet všech mýtů spolu s komentářem nutriční odbornice Tamary Starnovské najdete na webových stránkách www.bezkonzervantu.cz v rubrice Téma měsíce. Na těchto stránkách také najdete souhrnný přehled konzervantů spolu s poradnou odborníka.


SLOVNÍČEK POJMŮ O MLÉCE

PASTERIZACE
Pasterizace je způsob tepelné úpravy při zpracovaní mléka, označený podle francouzského chemika a bakteriologa Louise Pasteura, který se zabýval účinky tepla při ničení choroboplodných zárodků. V současnosti mlékárny využívají krátkodobou pasterizaci při vyšší teplotě (15 – 20 vteřin, 75 °C). Účinnost ničení bakterií je 99,5 %. Trvanlivost  pasterizovaného  mléka je  3 – 10 dní při dodržení skladovacích podmínek při teplotě do 6 °C. Toto mléko bývá některými výrobci často chybně označováno jako „čerstvé“ (definice čerstvého mléka – viz níže).

HOMOGENIZACE
Homogenizace je proces, při kterém je mléko pod vysokým tlakem protlačováno skrz malý otvor. Mléčný tuk se tím rozbije na tak malé částice, že zůstanou emulgované v mléku a nevyvstávají na hladině, ani se neusazují na stěnách obalu nebo nádoby. Cílem homogenizace je zlepšení konzistence a kvality konzumního mléka a ostatních mléčných výrobků.

METODA TEPELNÉHO OŠETŘENÍ UHT
UHT technologie – (Ultra Heat Treatment), krátkodobý vysokotepelný záhřev, někdy označovaný jako ultrapasterizace, je metoda tepelného ošetření mléka. Mléko se velmi krátce 2-3 vteřiny zahřeje na teplotu 135 - 137 °C. Potom se rychle ochladí a plní se v aseptickém prostředí do aseptických obalů. Tím se zničí prakticky všechny přítomné mikroorganismy a mléko v uzavřeném obale získává tří až šestiměsíční trvanlivost při pokojové teplotě.

TRVANLIVÉ MLÉKO
Trvanlivé mléko se vyrábí z čerstvého kravského mléka jenom působením tepla a je baleno do aseptického obalu s hliníkovou fólií, která nepropouští světlo ani vzduch a brání pronikání bakterií z okolního prostředí. Metoda tepelného ošetření trvanlivého mléka se nazývá UHT, tj. ošetření při vysoké teplotě. Trvanlivé mléko je 100% přírodní produkt bez konzervačních látek. Výhodou tohoto mléka je možnost je dlouhodobě uchovávat při pokojové teplotě mimo ledničku. Jeho trvanlivost v uzavřeném kartonovém obalu je 3 – 6 měsíců. Nutriční hodnoty po tepelném zpracování zůstávají zachovány.

MLÉKO S PRODLOUŽENOU TRVANLIVOSTÍ – ESL
Mléko ošetřené zahřátím na teplotu minimálně  125 - 130 °C po dobu 2 - 4 sekund.  Vzniká tak mléko s prodlouženou trvanlivostí. ESL mléko stojí z hlediska trvanlivosti i senzorických vlastností mezi pasterovaným a trvanlivým mlékem. Obvyklá doba trvanlivosti ESL mléka vyráběného v ČR je 14 - 20 dní. Toto mléko je plněno do neaseptických obalů a musí být skladováno a distribuováno v chlazeném prostředí při teplotě do 6 °C.

ČERSTVÉ MLÉKO – MLÉKO OD FARMÁŘŮ
Pod tímto pojmem zpravidla rozumíme mléko, které nebylo technologicky zpracováno, brzy po nadojení, zpravidla nebalené do průmyslových obalů, ale nakupované přímo od farmáře. Vyznačuje se také vyšším obsahem tuku kolem 4% a jeho vyvstáváním na povrchu (vytvoří se tzv. tukový škraloup). Čerstvé mléko je mléko nijak technologicky nezpracované. Riziko čerstvého neošetřeného mléka tkví především v tom, že může obsahovat nebezpečné patogenní mikroorganismy. Trvanlivost tohoto mléka je zpravidla pouze několikadenní,  cca do 3 dnů. Čerstvé mléko je samozřejmě nutné uchovávat v chladu do 6 °C.

 

foto: Tetra Pak – 25. 03. 2008, 21.51:33

Přečtěte si také

Blahodárné mléko

 

reklama


Aerobic.cz na facebooku - od aerobiku přes jogu a pilates až po zumbu


Reklama Google:

 

TOPlist