Aerobic Casopisek.czVyletiky.czFitcentra.czAerobic.cz

čtenář nepřihlášen   přihlásit se   registrovat se   informace

RSS článků   RSS akcí

Vlastní vyhledávání

Články - archiv

Škodí mléčný tuk a cholesterol v něm?

Názory na výživu se stále mění. Zatímco naše babičky považovaly máslo za zdravou lahůdku, v dobách nedávných převažoval názor, že rostlinné tuky jsou lepší než živočišné a že  ve skutečnosti mléko a mléčné výrobky k životu nepotřebujeme, ba dokonce nám škodí. Jak to bude zítra? 

Co víme ze školy?

V mléce a mléčných výrobcích je obsažen mléčný tuk. Ten slouží jako zdroj energie a poskytuje v tuku rozpustné vitamíny (A,D,E,K). Vyznačuje se velmi dobrou stravitelností a obsahuje mastné kyseliny (MK) s krátkým a středně dlouhým řetězcem, které se dobře vstřebávají.

Co si myslí dietoložka PhDr. Karolína HlavatáPhDr. Karolína Hlavatá

„Převahu mastných kyselin (MK) v mléčném tuku tvoří nasycené MK - 53-72 % - máselná, kapronová, kaprylová, kaprinová, laurová, myristová, palmitová, stearová. V menší míře jsou v mléčném tuku zastoupeny mononenasycené MK - 26-42 % - kys. olejová - a polynenasycené MK - 2-6 % - linolová, linolenová, arachidonová.“

  • Nadměrná konzumace těchto kyselin (zejména kyseliny palmitové a myristové) vede ke zvýšení hladiny celkového a LDL („špatného“) cholesterolu. Mírné zvýšení může být i ve frakci HDL („dobrého“) cholesterolu.

„Příjem kyseliny stearové na rozdíl od ostatních zmíněných MK nevede k vzestupu hladiny triacylglycerolů (TG), celkového cholesterolu a LDL („špatného“) cholesterolu v séru,“ upřesňuje Hlavatá. „Ve studiích byl prokázán efekt MK (mastných kyselin) se středním řetězcem na zvýšení energetického výdeje – na hubnutí. Zároveň ale může jejich vyšší příjem během redukčního režimu poklesu energetického výdeje zabránit.“

Výsledky klinických studií

Rozsáhlé klinické studie jednoznačně potvrzují pozitivní účinky mléka a mléčných výrobků. „Jestliže nahradíte nasycené tuky z vysokotučných mléčných výrobků za méně tučné, může to mít hypocholesterolemický efekt. Zároveň se nízkotučné mléčné výrobky uplatňují v prevenci vzniku diabetu 2. typu,“ zmiňuje paní doktorka. „V mléce a mléčných výrobcích je řada dalších bioaktivních komponent (vápník, syrovátka), které pomáhají snižovat krevní tlak a mají také pozitivní vliv na tělesnou hmotnost,“ objasňuje přednosti mléka a mléčných výrobků specialistka.

Máslo? Zdravější než některé rostlinné tuky

Máslo bývá často zatracované, zejména pro obsažený  cholesterol. Přesto není důvod se máslu vyhýbat, protože v množství 10 g másla (porce určená např. pro snídani) se skrývá 24 mg cholesterolu (doporučený denní příjem cholesterolu by neměl být vyšší než 300 mg). Pokud snídani doplníte tvarohovou pomazánkou nebo méně tučným sýrem, přijmete méně cholesterolu, než když si namažete chléb sice rostlinným máslem, ale navrch si dáte paštiku nebo salám. Rostlinné tuky oproti máslu neobsahují žádný cholesterol, proto by měly být ve výběru upřednostňovány. Nicméně, není rostlinný tuk jako rostlinný tuk. Například palmový olej a kokosový tuk, které se používají jako náhražka mléčného tuku v  potravinách, mají z hlediska zastoupení MK mnohem nepříznivější složení než mléčný tuk.

Cholesterol není jen škodlivý

Ač to může někomu připadat zvláštní, je cholesterol pro lidské tělo nepostradatelný. Je totiž důležitou složkou buněčných membrán.
Vznikají z něj:
• Steroidní hormony (př. kortikosteroidy, pohlavní hormony)
• Vitamín D (nutný pro správné vstřebávání a využití vápníku a fosforu)
• Žlučové kyseliny (pro trávení tuků)

„Cholesterol je obzvlášť důležitý v dětském věku, a to především pro správný vývoj organismu. Není tedy žádoucí jej ve výživě dětí omezovat,“ objasňuje odbornice. „Přesto, vzhledem k vzestupu počtu obézních dětí, je vhodné sledovat celkový příjem tuků.“

Další informace a chutné recepty z mléčných výrobků najdete na  www.bileplus.cz.

 

16. 12. 2011, 20.54:14

 

reklama


Aerobic.cz na facebooku - od aerobiku přes jogu a pilates až po zumbu


Reklama Google:

 

TOPlist