Aerobic Casopisek.czVyletiky.czFitcentra.czAerobic.cz

čtenář nepřihlášen   přihlásit se   registrovat se   informace

RSS článků   RSS akcí

Vlastní vyhledávání

Články - archiv

Jak léčit zimní deprese?

Dlouhé noci a zasmušilé dny zimních měsíců mohou u některých lidí vyvolat pocity špatné nálady; tento jev se nazývá „sezónní afektivní poruchou“ (neboli SAD). Mírnější verze SAD je známa jako „zimní deprese“. Charakteristickým znakem SAD je neschopnost cítit se šťastný nebo prožívat radost (deprese), zvýšená potřeba spánku, výrazná únava (vyčerpanost), zvýšená chuť k jídlu (zejména chuť na pokrmy bohaté na uhlovodany – chléb, brambory, těstoviny, atd.) a přibývání na váze během zimních měsíců.

Předpokládá se, že sezónní afektivní poruchu způsobuje nerovnováha v produkci hormonu, který působí na oblast mozku, jež vyvolává spánek. Produkce tohoto „spánkového hormonu“ (zvaného melatonin) se většinou „vypíná“ ráno jako reakce na zvýšenou hladinu světla a opět se „zapíná“ v noci. Hladiny „spánkového hormonu” (melatoninu) u lidí postižených sezónní afektivní poruchou s ránem neklesají a tito lidé se pak cítí velmi unavení a ospalí po celý den.

Příznaky se obvykle začínají projevovat v období mezi měsícem září a listopad a pokračují až do jara (tj. do března až dubna). Mezi příznaky patří: Deprese (špatná nálada) – pocity stísněnosti, provinilosti, zoufalosti; Únava (letargie / vyčerpanost); Problémy se spánkem – neschopnost probudit se a být čilý; Přejídání – nezdolná chuť na sladké a na potraviny bohaté na uhlohydráty (chléb, brambory, těstoviny, atd.); Přibývání na váze – z přejídání; Ztráta zájmu o sex; Touha vyhýbat se kontaktům s lidmi; Úzkost a strach – pocity napětí a stresu.

Lidé se zimní depresí se také většinou cítí unavení a ospalí a mohou jíst nadměrné množství sladkostí a potravin bohatých na uhlohydráty, avšak netrpí příznačnou depresí či úzkostí.

Hlavní formou léčby poruchy SAD je terapie jasným světlem, která je účinná u více než 85 % diagnostikovaných případů SAD. Světelná terapie účinkuje nejlépe, jestliže je aplikována mezi 6. a 8. hodinou ranní. Předpokládá se, že zvýšená hladina světla způsobuje snížení produkce „spánkového hormonu“ (melatoninu) a že tudíž snižuje potřebu spánku během dne. Terapie jasným světlem se provádí pomocí speciálně vyrobených osvětlovacích těles, která dodávají vysoké dávky intenzivního bílého světla. Běžná osvětlovací tělesa dodávají dávku 10 000 světelných jednotek* (neboli luxů) a 30minutová aplikace denně je považována za účinnou. Cena osvětlovacích těles je různá, avšak jakmile dojde jednou ke koupi, lze pak tato tělesa používat po mnoho let.
[* Pro srovnání je třeba uvést, že intenzita světla vnitřního prostředí činí zhruba 500 lux, venkovního denního světla (při zatažené obloze) až 5 000 lux a hodnota poledního slunečního světla v létě může dosáhnout nejméně 50 000 lux.]

U některých osob se závažným stupněm poruchy SAD může být nezbytná medikamentózní léčba pomocí antidepresivních léků zvaných selektivní inhibitory zpětného vychytávání serotoninu (neboli SSRI). Mezi běžné typy těchto léků patří setralin, paroxetin a fl uoxetin. Tyto léky dokáží být velice účinné, avšak mohou být spojené s vedlejšími účinky, a pacient bude každou zimu potřebovat, aby mu jeho lékař tyto léky předepsal.

Nejčtenější články na téma Zdraví

  1. Denisa Barešová: Moje tipy pro zdraví a pohodu
  2. Tamara Jiříková: Moje tipy pro zdraví a pohodu
  3. Fakta a mýty o používání tamponu
  4. Poruchy pigmentace kůže
  5. Hana Dvorská, známá česká kaskadérka a instruktorka boot campu: Moje tipy pro zdraví a pohodu
  6. Mili Pilátová: Moje tipy pro zdraví a pohodu
  7. Veronika Buriš Vrzbová: Moje tipy pro zdraví a pohodu
  8. Daniel Müller: Moje tipy pro zdraví a pohodu
  9. Tereza Cihlářová: Moje tipy pro zdraví a pohodu
  10. Lucie Jiříková: Moje tipy pro zdraví a pohodu
 

text: www.bioptron.cz – 09. 01. 2013, 18.25:05

 

reklama


Aerobic.cz na facebooku - od aerobiku přes jogu a pilates až po zumbu


Reklama Google:

 

TOPlist