Aerobic Casopisek.czVyletiky.czFitcentra.czAerobic.cz

čtenář nepřihlášen   přihlásit se   registrovat se   informace

RSS článků   RSS akcí

Vlastní vyhledávání

Články - archiv

Žij zdravě

Jedním z největších socioekonomických problémů v Evropě je obezita. Náklady spojené s její léčbou dosahují až 8 % celkového rozpočtu na zdravotnictví jednotlivých evropských zemí. V České republice trpí nadváhou 35 % dospělé populace, obezitou pak 17 % a tato situace má vzrůstající tendenci!

Právě proto vznikl projekt celostátní edukační kampaně Žij zdravě, jehož cílem je zvýšit povědomí veřejnosti o obezitě jako celonárodním problému. Zároveň chce přispět ke změně chování českého obyvatelstva a napomoci k dodržování tzv. rovnice zdravého života, která říká:

lépe jíst + více se hýbat = zdravě

V rámci kampaně proběhne několik neformálních setkání s odborníky na problematiku zdravého života a obezity, roadshow po českých školách zaměřená na zdravou výživu, mediální kampaň a součástí projektu bude rovněž internetový portál s řadou užitečných informací, rad a receptů, poradnou, diskusním fórem, diagnostickými nástroji a interaktivními aplikacemi pro kontrolu vývoje BMI, způsobu stravování apod.

Příchod podzimu a změna životního stylu
Léto, teplé počasí, prázdniny a čas dovolených jsou za námi a naše aktivita s příchodem sychravého a nepříznivého počasí postupně opadává. Ale není přeci nezbytně nutné, abychom se opět ponořili do zajetého podzimního stereotypu!
Sedavé zaměstnání ruku v ruce s omezeným pohybem má nepříznivý vliv na naše zdraví a zejména pak na naši linii. I na podzim je třeba dbát, abychom žili zdravě. Základem zdravého života je rovnováha mezi příjmem a výdejem energie. Přijmeme-li více energie v jídle, musíme se více věnovat pohybu, aby tělo tuto energii opět vydalo, jinak začneme tloustnout. Na začátku je třeba vypracovat plán. To znamená zjistit, co je v následujícím týdnu pro zaměstnání, rodinu, známé a zájmy nezbytné, co důležité, co méně důležité a co je ve své podstatě zbytečné. Jenom tak dokážete po pravdě zhodnotit, kolik vám zbývá času na sebe. Jestliže však nenajdete denně alespoň půl až jednu hodinu pro sebe, je skoro zbytečné začít přemýšlet o nějaké dietě, druhu cvičení apod. Nejprve musíte provést změnu, díky které získáte čas pro sebe,“ říká MUDr. Martin Matoulek, Ph.D.,  z III. interní kliniky 1. LF UK.

Zdravý pohyb
Základní prevencí, jak se vyvarovat zdravotních problémů, stresu, únavy a také podzimní a zimní deprese, kdy nám chybí dostatek světla, je bezpochyby pohyb. Sportovat bychom měli celoročně, ať je teplo nebo zima. Proto je důležité najít si několikrát týdně alespoň 30 až 40 minut a zacvičit si.
Největší zdravotní prospěch získáváme pohybem, při němž dochází k rytmické činnosti velkých svalových skupin. Jedná se například o rychlou chůzi, běh, aerobik, spinning, plavání, tanec apod. Taková aerobní pohybová aktivita je také nejúčinnější formou cvičení při hubnutí. Nedostatečný pohyb způsobí, že svaly začnou ubývat, obalují se tukem a my přibýváme na váze, zadýcháváme se do schodů, začínají se projevovat bolesti zad, páteře a kloubů a zvyšuje se riziko cukrovky a nemocí srdce a cév.

Stravování
Pro zdravý život jsou kromě dostatečné pohybové aktivity důležité správné stravovací návyky. Náš jídelníček by měl odpovídat zásadám správné výživy, neméně důležitá je jeho pestrost a chutnost. „Zapisujte si, co jíte, a udělejte rozbor současného záznamu jídla. Už fakt, že si zapisujete, znamená, že to myslíte opravdu vážně, a je velká šance, že budete alespoň trošku úspěšní. Když si ale opravdu nevíte rady, nebojte se poradit s lékaři nebo nutričními terapeuty,“ radí MUDr. Matoulek.

Hlavní chybou ve stravovacích zvyklostech bývá nepravidelný režim stravování, zejména vynechávání snídaní, lehký oběd a přejídání se ve večerních hodinách po téměř celodenním hladovění. Nedostatky můžeme nalézt rovněž ve složení jídelníčku – typický bývá zejména nadměrný příjem jednoduchých sacharidů, tuků, nízký příjem mléčných výrobků a zeleniny. Správně sestavený jídelníček má obsahovat všechny základní živiny ve správném poměru. Nesmí chybět ani vitamíny, minerální látky a vláknina. Podle současných výživových doporučení platí, že sacharidy by měly činit 55 % z celkového energetického příjmu, tuky 25 až 30 % a bílkoviny 15 %.

Nedílnou součástí zdravé výživy je správný pitný režim. Nedostatek tekutin způsobuje únavu, podrážděnost, bolesti hlavy a rizikem je i rozvoj obezity. „Pocit žízně se objevuje při ztrátě tekutin v objemu 2 % tělesné hmotnosti, a pokud potřeba tekutin není včas uspokojena, pocit žízně vymizí a může být nahrazen pocitem hladu. Ke vzniku nadváhy a obezity přispívá také nevhodný výběr nápojů – například sladké limonády a ovocné džusy. Důležitou podmínkou je rovnoměrný přísun tekutin během celého dne,“ doporučuje dietoložka Mgr. Karolína Hlavatá.

 

text: Vytvořeno ve spolupráci s Všeobecnou zdravotní pojišťovnou České a AMI Communications – 18. 10. 2007

 

reklama


Aerobic.cz na facebooku - od aerobiku přes jogu a pilates až po zumbu


Reklama Google:

 

TOPlist