Aerobic Casopisek.czVyletiky.czFitcentra.czAerobic.cz

čtenář nepřihlášen   přihlásit se   registrovat se   informace

RSS článků   RSS akcí

Vlastní vyhledávání

Články - archiv

Proč dnes aerobik u lidí prohrává? 2. část

Vše jde po vlnách, móda i cvičení pro ženy se stále opakuje. Kdysi tady byly slide a teď máme Flowin. Kdysi bylo i cvičení Kangoo aerobik a dneska máme obrovské skákající boty. Takže se těšte, lektoři aerobiku, ono to znova přijde. Znova budeme mít plno. Možná nám bude sice šedesát, ale za to naše kyčle budeme mít v pořádku. Žádná operace menisků, žádné výhřezy plotének. Jen skvělá forma pro cvičení… Už aby to bylo, že?

Daniel Muller se opět zamýšlí nad současným stavem aerobního světa

Každý je vlastně konzervativec. A když to funguje, tak to přece nebude měnit? Když o něčem budu něco vědět, tak se pak ptám sám sebe, proč a v čem je to či ono cvičení jiné? Přinese mi to stejný kýžený efekt? Nebo to je jen trik na moji peněženku. Budu se cítit dobře nejen po lekci, ale i za dvacet let tohoto cvičení? Nebo už to tady nebude a já budu cítit jen svá zdravotní omezení. Co na to moje záda a kolena?

Samozřejmě, že si každý z nás jakékoli nové cvičení půjde vyzkoušet. Aby byl IN. To je správné. To chválím. To i já sám na svých skupinových lekcích všem doporučuji. Neb každému z nás sedí něco jiného, něco co ten druhý může třeba i odsoudit. Pokud se vám to líbí a přinese vám to uspokojení, tak proč ne! To je přece každého volba, každého věc. Možná, že se časem opět vrátí k tomu původnímu cvičení. To nové třeba nebude fungovat, jak si představoval. Třeba nezhubne, jak se píše v letáčku. Jak se uvádí v masivní reklamě. A tady je opět naše šance, lektoři, instruktoři, trenéři. V tomto okamžiku můžeme opět zabodovat a nasadit naše zbraně podložené vědeckými výzkumy v oblasti fyziologie lidského těla. Právě teď můžeme začít vysvětlovat, proč tomu tak bylo. Proč ta váha nešla tolik dolů, jak si každá žena představovala. Proč ji bolí kolena, záda a kyčle...   

Podobenství o fungující pračceDaniel Muller

Vezměme si jednoduchý příklad: Kdo z nás si každý týden kupuje novou pračku? I když ta stará, „týdenní“ je nejfunkčnější, co jste kdy měli. Dobře pere a dokonce i suší! Ale na trhu je zase nějaké nová. Tak rychle, táto, vyber a běžíme do fronty? Bohužel dnes již nikoli, to je minulost. Dnes je to pohyb navíc. A okamžité vydání peněz. Dneska si sednete pěkně k netu spolu s nějakými oříšky a vyberete si ji z E-shopu. Ale to je teď jedno. Koupili si ji však sousedé, neb se jim porouchala ta stará, dobrá „tatramatka“. Tak tu onu pračku vyzkoušíte maximálně u nich. A pokud je stejná, tak budete váhat, že? Zkusíte tedy prát několik praček u sousedů s tím, že ale nevíte, jaká ta novinka vlastně je? Co když vám to prádlo zničí? U své pračky to víte, že se to již nestane. Už ji máte dávno vyzkoušenou. Ale pokud i přesto budete chtít mít novou, tak již máte informace o té staré a máte je přesně vědecky potvrzené. Máte je vysvětlené a vyzkoušené přímo na vašem prádle. Už víte, co máte očekávat od nové. Na co se máte zeptat. Proto vás žádný leták, žádná klamavá informace nezblbne. Nikdo vás neobalamutí rohlíkem, že ta či ona pračka je lepší než ta vaše původní. Stačí se jen zeptat na pár podstatných věcí a víte, která bije. Je tomu tak? Samozřejmě že je na druhé straně i otázka, zda ta nová pračka nemá přece jen něco navíc? Něco, co ta stará pračka nemá. Přičemž víme, že má všechno z té stávající. Tak proč to tedy měnit? Proč utrácet zbytečně další finanční prostředky, když ta původní je ještě funkční?

A teď to převedeme na cvičení. Na jakékoli cvičení. Nové cvičení vás více baví. Je tam více legrace. Více potu.  Což je perfektní. Každý říká, že pokud nechodíte, či to cvičení neděláte, jako kdybyste nebyli. Nežili. Ale zároveň pak taky víte, že asi nebude u něj hubnout. Neb je to fakt. Fakt, který neobalamutí ani vědecké výzkumy, ani vaši fyziologii, ani vaše tělo. Budete tam tedy chodit se jen odreagovat a zpotit se. Což je skvělé po pracovním dni. Nabije vás to energií, vyplaví to i endorfiny.  Avšak nebudete tím hubnout. Což byla vaše hlavní idea, vaše přání. Škoda, že se vám to nesplnilo! Ale neváhejte, ono to jde. Někde jinde, někde kam jste chodila před několika lety. Nebo někde, kde začnete od začátku.

Jak cvičit a hubnout zdravě

Samozřejmě někteří tím novým cvičením i zhubli. Což je chvályhodné. Gratuluji jim. Ale vezměme v úvahu špinavé prádlo, které vyperu na valše. Bude taky čistější, než bylo dříve. Nebo ne? Tudíž když mám pár kilo navíc a nehýbu se a pak se začnu hýbat, tak je jasné, že něco zhubnu. Ale co vlastně zhubnu? Tukovou složku? Cukr? Svalovou hmotu? Nebo co vlastně? Nikdo taky ale neví, co na to řeknou klouby a co páteř. Jaké zatížení jsme jim tím novým cvičením připravili. Nikdo si nedokáže představit, jak to naše tělo má reagovat. Správně - jak by mělo dobře reagovat.

Stále mám před sebou klientku s drobným desetikilovým „nadbytkem“, která se rozhodne začít hubnout.  Hurá na to. Rychle, honem, honem. Už včera bylo pozdě. Tak co je dneska IN? Kouknu na net. A hele. To bude pecka. Podle netu to je nejefektivnější cvičení všech dob. To cvičení nejenže dokáže shodit kila, ale taky posílit svaly pánevního dna a nevím co ještě. Tak to jdu hned vyzkoušet. Ať jsem IN. Každý říká, jak je to super. Hlavně ti lektoři, kteří vedli onu lekci. Všechno je tak ideální. Super, boží. Ale pak přijde zklamání. Žádná výrazná proměna, jen bolest v kloubech a v zádech. Pak následná lékařská péče. Fyzioterapie. A jednoduché domácí cvičení doporučené fyzioterapeuty. Tak teď pozor. Ať už začnete jakékoli nové cvičení, nový směr, nový boom, zkuste se první poradit s odborníky, co vám nejprve doporučí za pohyb.  Pohyb reálný právě pro vás. Přípravný na to davové šílenství. Klouby máte jen jedny, pak už jen náhrady. Ale náhrada je stále jen náhrada. Tak pozor!

Dejte si prosím říci, co máte v první řadě udělat se svým tělem. Udělat to tak, abyste i za dvacet let ty sundané dnešní kilogramy neodnesla francouzskými holemi. To by bylo už dost pozdě zpytovat svědomí a říkat si: „Že já jsem si nevzala toho „Pištu Húfnnágla“.

Na druhou stránku však i my, lektoři, instruktoři a trenéři, zkusme začít pořádně vysvětlovat lidem, to co je pro ně dobré. Dobré pro ně je to 2x. Ne pro naše lekce, plné sály a naše příjmy.

-  Zkusme znova otevřít lekce aerobního tréninku pro začátečníky. Lekce, kde bychom mohli plnit sny našich klientů. Sny o zdravém hubnutí sportovní aktivitou. Hubnutí pohybem. Pohybem, který rozvíjí motoriku, pomáhá peristaltice střev, funkčnosti srdce a plic atd.
 - Zkusme zjednodušit naše lekce aerobního charakteru, ať i normální žena či muž si může zacvičit a hubnout. 
-  Zkusme se vrátit k lekcím, které zvládnou všichni. Aerobik přece není jen choreografie. Není důležité mít jen lekce tanečníků národního baletu Ruska. Důležité je mít v rozvrhu lekce i pro klienty, kteří nemají tak dobrou taneční průpravu. A chtějí hubnout, hýbat se. 
-  Zjednodušte své cardio lekce. Zaveďte i lekce pro tyto klienty. Pro klienty starší, mladší. A uvidíte, že bude zase plno. Jen tak dokážeme lidem, že i cvičením se dá řádně hubnout. A to bez zdravotních potíží.        

O autorovi: Daniel Muller

majitel Studia Pilates Clinic Praha – www.pilatesclinic.cz
master lektor Pilates Institute® ČR a SK - www.pilatesinstitute.cz
master lektor BOSU®
lektor a prezentér mezinárodního vzdělávacího systému FACE CZECH ACADEMY

 

text: Dan Muller, foto: archiv autora – 13. 11. 2011, 08.58:18

 

reklama


Aerobic.cz na facebooku - od aerobiku přes jogu a pilates až po zumbu


Reklama Google:

 

TOPlist