Aerobic Casopisek.czVyletiky.czFitcentra.czAerobic.cz

čtenář nepřihlášen   přihlásit se   registrovat se   informace

RSS článků   RSS akcí

Vlastní vyhledávání

Články - archiv

Zdravé zuby

Při každém setkání je velmi důležitý první dojem. Lidem na to, aby si o nás udělali obrázek, stačí pouhých 20 vteřin. Podle slov personalistů se lidské podvědomí zaměřuje na detaily, jako úsměv, stisk ruky, vůně a vzhled. Vyjádřeno čísly, na vyvolání určitého dojmu se z 55 % podílí náš vzhled, z 38 % hlas a pouhými 7 % obsah sdělení. Pokud tedy chceme na své okolí působit dobrým dojmem, měli bychom začít od základu, tedy od našeho těla. Přestože pro řadu lidí je základem dobrého vzhledu především oblečení a doplňky, za mnohem důležitější můžeme považovat celkový dojem, kterým naše osobnost působí. Měli bychom dbát na vzpřímenou chůzi, upravené vlasy, zdravou pokožku a nehty a v neposlední řadě zdravé zuby.

Krásný úsměv
Zdravé zuby jsou základem našeho příjemného vzhledu a měli bychom jim věnovat dostatečnou pozornost, aby zbytečně nekazily první dojem, který u okolí vzbuzujeme. Mezi základní zásady udržování zdravého chrupu patří především omezení konzumace některých cukrů, které se štěpí přímo v ústech. Pokud sladkostem nemůžete odolat, jezte je společně s hlavním jídlem a zuby si po každém jídle důkladně vyčistěte. Dávejte přednost potravinám s nízkým obsahem cukru nebo slazeným umělým sladidlem. Pravidelně navštěvujte zubního lékaře a dentálního hygienistu. Myslete vždy na to, že zuby, stejně jako dásně, jsou živé, a proto je nutné je vyživovat.

Nepřátelé zubů
V ústní dutině je neustále přítomná řada mikroorganismů, kteří žijí v rovnováze, a pokud nedojde k jejímu narušení, nejsou tyto mikroorganismy nebezpečné. Za jednoho z největších nepřátel dutiny ústní jsou ne zcela oprávněně považovány cukry. Cukry jsou ale pro naše tělo důležité a není vhodné je ze stravy zcela vyloučit. Sacharóza neboli cukr se štěpí na glukózu a fruktózu až v trávicím traktu, takže působení organických kyselin vzniklých štěpením cukrů se může v ústech projevit pouze minimálně. Špatný vliv na zubní sklovinu mají organické kyseliny a cukry vznikající konzumací např. bonbónů a ovoce, kdy k rozkladu cukrů dochází přímo v ústech. Zubní plak, jehož vznik je cukry podpořený, má schopnost obalit zub silnou vrstvou, kterou není možné odstranit pouhým vypláchnutím úst. „Cukr pak využívají bakterie, např. streptococus mutans, které vytvářejí kyselé produkty narušující minerální vrstvu skloviny, čímž může dojít ke vzniku kazu,“ potvrzuje stomatolog MUDr. Josef Kunkela.

Výživa zubů
Výživa je dnes velmi častým a oblíbeným tématem. Pečlivě sledujeme co jíme a pijeme. Používáme vyživující kosmetiku, tělové a pleťové krémy s vitamíny či vyživující holicí pěny a balzámy. Vitamíny a výživa se tak staly v mnoha oblastech každodenní součástí našich životů. Díky dobré zubní pastě můžeme dodat tělu vitamíny také při čištění zubů. „Zuby a dásně jsou živé a proto je nutné je vyživovat.“ 

Krása a vitamíny
Lidský organismus přijímá vitamíny rozpustné ve vodě nebo rozpustné v tucích. Je nutné je tělu dodávat konzumací ovoce a zeleniny. Dostatek zeleniny ve stravě chrání před hypovitaminózou (chorobný stav způsobený částečným nedostatkem některého vitamínu) a avitaminózou (chorobný stav způsobený naprostým nedostatkem vitamínu). Pro zdravou a vláčnou pokožku jsou důležité především vitamíny A a E, vlasy ocení biotin a panthenol, které mají pozitivní vliv také na nehty. Dásně potřebují dostatečný přísun minerálů a vitamínu E a F. Vitamíny a minerály můžeme tělu dodávat nejen prostřednictvím stravy, ale také použitím kosmetických přípravků s vitamíny a minerály. Dostatek potřebných látek se projeví na kvalitě nehtů a vlasů, pokožky i zubů.

Vitamín E
Vitamín E je několik podobných látek se stejným účinkem. Říká se jim také tokoferoly. Jsou obsaženy v některých potravinách, např. v obilných klíčcích, v luštěninách, ve vejcích, v zelenině. Hrají důležitou funkci v procesu přeměny bílkovin, sacharidů a tuků, jakož i při regulaci obsahu tekutin v těle. Velkou pomoc poskytují oslabenému organismu v rekonvalescenčním období, protože podporují regeneraci buněk. Vitamín E blahodárně působí na nervovou soustavu, na sexuální výkonnost, omlazuje pleť a vlasy. Je skvělým prostředkem na rozšiřování cév, navíc má močopudné (diuretické) účinky a je vhodný i na snižování krevního tlaku. Při hojení ran zabraňuje tvorbě hrubých jizev. Obzvláště důležitý je vitamín E jako antioxidant, což znamená, že chrání organismus před volnými radikály. Doporučená denní dávka vitamínu E je 10 mg pro muže a 8 mg pro ženy. „V dutině ústní má tento vitamín vliv na funkčnost dásní či rychlejší hojení ranek a oděrek v ústech,“ říká zubní lékař MUDr. Josef Kunkela. Není proto divu, že například odborníci značky Signal neváhali jeho pozitivních účinků využít při vývoji nové zubní pasty Signal Nutri-Aktiv. Výzkum profesora L. C. Chappla z Dentální školy a nemocnice v Birhingamu ukázal, že po vyčištění zubů pastou Signal Nutri-Aktiv skutečně dochází k nárůstu hladiny vitamínu E v dásních . Vitamín tak má prostor bojovat proti volným radikálům napadajících buňky našich dásní.

Vitamín F
Tento vitamín je tvořen nenasycenými mastnými kyselinami (kyselina linolová, linolenová a arachidonová) a najdeme jej především v rostlinné stravě, jejíž denní příjem by měl dosahovat až 600 g zeleniny a ovoce v poměru 2:1. Nejčastějším zdrojem příjmu vitamínu F jsou rostlinné oleje. Jeho pozitivní účinek se projevuje především při odstraňování cholesterolu z cév, urychluje proces spalování tuků a má vliv na stav kůže a kožních derivátů. Dále podporuje růst zvyšováním aktivity vnitřní sekrece a pomáhá udržovat vápník v buňkách. Nedostatek tohoto vitamínu se projevuje křehkými nehty, lámavými vlasy a výskytem lupů.

Minerály
Na složení našeho organismu se podílí asi 20 různých minerálů, které tvoří 5 % celkové hmotnosti našeho těla a neustále se obnovují prostřednictvím přijímané stravy. Nejdůležitějším zdrojem minerálů je strava rostlinného původu ve svém přirozeném stavu. Naopak v masité stravě a ve stravě založené na rafinovaných výrobcích je minerálů spíše nedostatek. Fórum zdravé výživy, sdružujícího odborníky na zdravé stravování, provedlo v roce 2004 výzkum na téma "Kolik Češi snědí zeleniny". Zjistilo, že například saláty má v létě denně na talíři 43 procent lidí, v zimě však jen devět procent. Navíc pouhá třetina považuje takový pokrm za hlavní jídlo, jiní je mají jen jako doplněk - může to být třeba malá mistička a ta už doporučovaný denní příjem zeleniny nepokryje. Jeden z důležitých minerálů, které mají pozitivní vliv na fungování našeho organismu, je fluorid sodný. Ten je nejčastěji spojován právě s péčí o zuby díky své schopnosti remineralizovat zubní sklovinu, a tím zuby chránit před působením škodlivých látek, například cukrů. „Vlivem sloučenin fluoru se zubní sklovina zpevňuje a stává se odolnější proti kyselým a sladkým produktům,“ uvedl Mudr. Josef Kunkela. Laboratorní testy provedené značkou Signal prokázaly, že minerální sérum je schopné zlepšit proces mineralizace a snížit demineralizaci zubní skloviny .

Připraveno ve spolupráci se značkou SIGNAL.

 

text: AMI Communications, spol. s r.o. – 28. 08. 2007, 11.45:14

 

reklama


Aerobic.cz na facebooku - od aerobiku přes jogu a pilates až po zumbu


Reklama Google:

 

TOPlist