Aerobic Casopisek.czVyletiky.czFitcentra.czAerobic.cz

čtenář nepřihlášen   přihlásit se   registrovat se   informace

RSS článků   RSS akcí

Vlastní vyhledávání

Články - archiv

Co Češi vědí o džusech a pyré?

Jaký je rozdíl mezi džusem a pyré? Přidává se do džusů cukr? Proč je expirační doba těchto produktů tak dlouhá? Kdy a jaký typ džusu bychom si měli vybrat? Jsou pyré přírodními produkty z ovoce a zeleniny? Toto a spousta dalších otázek se honí hlavou mnoha příznivcům zdravého životního stylu v České republice. Na základě průzkumu realizovaného výzkumným institutem Millward Brown  mají Češi problém se čtením složení na etiketách džusů.

Co Češi vědí o džusech a pyré?

Studie ukázala, že obyvatelé České republiky věří tomu, že džusy a pyré obsahují konzervanty, barviva, umělá aromata a přidaný cukr. Většina obyvatel (86 %) věří, že do džusů je přidáván cukr a ostatní sladidla, naproti tomu 84 %, že k výrobě džusů jsou používány konzervanty. 68 % lidí si myslí, že pyré obsahují cukr, 64 % věří, že obsahují konzervanty a sladidla a konečně 76 % obyvatel si myslí, že do džusů jsou přidávány umělá aromata.

96 % respondentů věří, že přírodní jsou pouze čerstvě vymačkané šťávy. 21% zastává názor, že i pasterizované džusy mohou být přírodní. Průzkum také ukazuje, že pouze 24 % obyvatel ČR si myslí, že nektary a džusy z koncentrátu jsou přírodní a 55 % věří, že pyré jsou vyráběny pouze z přírodních ingrediencí.

"Většina lidí věří, že přírodní produkty neobsahují žádné konzervanty, barviva nebo jiné přísady, které mohou ovlivnit jejich barvu či konzistenci. Mezitím průzkum k džusům a pyré, které jsou opravdu přírodními produkty, ukazuje, že veřejné povědomí je u nich naprosto jiné. Spotřebitelé nevědí, že dle nařízení EU se do 100% džusů nesmí přidávat žádné konzervanty, barviva, umělá aromata, přidaný cukr nebo jiná sladidla. Do ovocných a rajčatových džusů se taktéž nesmí přidávat cukr. Přidávat tyto ingredience je zakázáno jak do krabicových džusů, džusů ve sklenicích, tak do džusů v plastových lahvích. Barva, chuť a vůně džusů musí odpovídat ovoci, ze kterého je džus vyroben," komentuje výživový specialista RNDr. Pavel Suchánek.

Co Češi vědí o džusech a pyré?

Dlouhá expirační doba džusů není prací konzervantů, ale je výsledkem pasterizace či tepelné úpravy během procesu výroby. "Podle zákona, nesmí být do džusů prodávaných v krabicích a lahvích přidávány konzervanty. Pasterizace zničí mikroorganismy a enzymy zodpovědné za kažení produktu, hermeticky zapečetěné kartony či lahve pak chrání džus proti sekundárnímu znečištění,“ říká RNDr. Pavel Suchánek.

Zároveň také připomíná, že pasterizace používaná při výrobě džusů je přírodní proces, který je podobný tomu, jenž všichni používají doma, když vyrábějí džem na zimu. Díky krátkému procesu a moderním technologiím proces pasterizace neničí prospěšné živiny a vitamíny, které v džusech a pyré jsou.

Podle RNDr. Pavla Suchánka, jsou džusy skvělou svačinou vhodnou i pro ty, kteří drží dietu. 100 % džusy a pyré obsahují pouze přírodní cukr, ne přidaný. Jejich kalorická hodnota je zároveň podobná té, která je v ovoci a zelenině, ze kterého jsou vyrobeny. Ovšem i zde bychom měli mít na paměti, že doporučená dávka je jedna sklenice džusu z ovoce (0,2 l) a například jedno zeleninové pyré.
...
Kampaň „ Džusy a pyré. Vitamíny ve SMART formě“ je financována s podporou Evropské unie a Polské republiky a také z prostředků Fondu propagace ovoce a zeleniny a členy KUPS. Pro více informací o kampani navštivte webové stránky www.dzusyapyre.eu nebo FB stránku Žijte Smart.

  • Asociace producentů džusů (KUPS) je oborovou organizací sdružující výrobce džusů a jiné subjekty, které přímo spolupracují s ovocnářským odvětvím. Již od roku 1993 zastupuje zájmy oboru ve státních a unijních iniciativách. Spolupracuje s vědeckými instituty, výzkumnými laboratořemi a státními a mezinárodními oborovými organizacemi. Jedná také v zájmu spotřebitelů pomocí zavedeného Dobrovolného systému kontroly džusů a nektarů (DSK), jehož činnost směřuje k zajištění trvale vysoké kvality džusů a obdobných výrobků. KUPS dále v rámci své činnosti podniká celou řadu reklamně-vzdělávacích aktivit, které propagují správné stravovací návyky, včetně konceptu 5 porcí zeleniny a ovoce, z nichž jednou může být sklenice džusu. Více informací o KUPS najdete na webu: www.kups.org.pl.
 

26. 10. 2015, 18.59:17

 

reklama


Aerobic.cz na facebooku - od aerobiku přes jogu a pilates až po zumbu


Reklama Google:

 

TOPlist